sobota, 21 czerwca 2014

14 - "Rozważna i romantyczna"

Tytuł: "Rozważna i romantyczna"
Autor: Jane Austen
Ilość stron: 350

"Powieść od momentu wydania w 1811 roku cieszy się niesłabnącym powodzeniem. Głównymi bohaterkami "Rozważnej i romantycznej" są dwie siostry, które przeżywają miłosne perypetie. Muszą dokonywać wyborów, czy postępować z rozwagą i rozsądkiem, czy iść za głosem serca. Starsza, opanowana i zdyscyplinowana, zaczyna ulegać uczuciom. Młodsza , kierująca się w życiu emocjami, dostrzega uroki dnia codziennego."  

Stwierdziłam, że trzeba trochę odsapnąć od książek pełnych akcji. W których cały czas coś się dzieję, jest pełno tajemnic, zbrodni itp. Sięgając po "Rozważną i romantyczną" wiedziałam, że nie ma u mnie szans na 10/10. To trochę nie mój styl. Jednak chciałam pewnej odmiany. Nie zawiodłam się. Książka bardzo mi się podobała.
Jestem pod wielkim wrażeniem różnorodności postaci. Jane Austen zawsze tworzy niepowtarzalnych bohaterów, dlaczego? Ponieważ nie są idealni. Pokazuje nam ich wady. Dla mnie to bardzo ważne, bo w wielu współczesnych książkach postacie są bezbarwne i powtarzalne.
Ta historia nie jest dla każdego. Logiczne jest, że jeśli ktoś nie lubi romansów, to po nią nie sięgnie, a ja nie będę starać się go przekonywać. Jednakże jeśli lubicie takie powieści, lub chcecie spróbować czegoś z tego gatunku, to na pierwszy ogień polecam "Dumę i uprzedzenie", ewentualnie "Rozważną i romantyczną". Obydwie historię były dla mnie interesujące. Dziewiętnastowieczny świat, jego kultura i tradycję są tak odmienne od tego co mamy teraz, że trudno uwierzyć jak posunęła się technologia i w ogóle wszystko.
Miłosne perypetie sióstr, to wiele upadków, które na szczęście prowadzą do wielkich wzlotów. Eleonora i Marianna były ciekawie wykreowane, jednak żadna z nich nie wzbudziła we mnie szczególnej sympatii. Podziwiałam starszą z sióstr za jej siłę. Kiedy napotykała przeciwności zawsze potrafiła podnieść głowę i nie dać rodzinie poznać, że cierpi. Jej samokontrola, zachowywanie trzeźwego umysłu oraz rozwaga nieustannie mnie zadziwiały. Marianna natomiast była duszą romantyczki. Marzyła o cudownej miłości, o wrażliwym na piękno mężu i idealnym życiu. Los sprawił jednak, że wiele przecierpiała. Jej wybranek nie okazał się tak idealny i wyprowadził w jej życie wiele smutku.
Nie myślcie jednak, że nikogo nie lubiłam! Moją sympatię zyskał Edward pierwsza miłość Eleonory. Był sympatyczny, skromny, honorowy i trochę nieśmiały. Wszystkie jego cech sprawiły, że teraz mogę powiedzieć, że właśnie on był moja ulubiona postacią.
Pomimo, że czytałam tę lekturę dużej niż bym chciała, było warto. Romans nie jest moim ulubionym gatunkiem, ale nie mogłam przejść obok twórczości Jane Austen obojętnie. W planach mam jeszcze coś z tego rodzaju, ale na razie wracam do mocnych wrażeń i niesamowitych zwrotów akcji. "Rozważną i romantyczną" gorąco polecam wszystkim, którzy nie są zamknięci na ten gatunek!

MOJA OCENA: 7/10



6 komentarzy:

  1. W zeszłym roku przeczytałam Dumę i uprzedzenie tej samej autorki i bardzo mi się ta książka podobała. :)
    Po Rozważną i romantyczną zamierzam sięgnąć podczas wakacji. Jestem bardzo ciekawa co zgotowała dla mnie Jane Austen. xd
    Zapraszam do mnie na nowy post - sesję zdjęciową!
    Do nn!

    www.blog-ksiazkoholiczki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Chciałabym przeczytać tę książkę. Również nie lubię romansów, ale od czasu do czasu warto oderwać się od typowych książek, które się czyta. Ja wzięłam do tego Anne Kareninę. Muszę przyznać, że jej jeszcze nie przeczytałam do końca. Stwierdziłam, że jeszcze nie jestem na tyle dojrzała, żeby ją dokończyć. W te wakacje mam zamiar ostatecznie poznać zakończenie.
    Recenzję udostępnię dzisiaj albo jutro, tak jak pisałaś u mnie na blogu. Dziękuję za pozwolenie ;)
    Pozdrawiam :)

    wswieciewyobraznielfik.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dodałam :) Zobaczymy, czy to wypali, bo nie robiłam wcześniej nic takiego, więc sama nie wiem, jak to będzie wyglądało :)

      Usuń
  3. Ta książka, jako klasyka, czeka u mnie na liście do przeczytania! :)
    Mam nadzieję, że się nie zawiodę...
    Recenzja zgrabnie napisana!
    Pozdrawiam,
    Iadala
    http://zaczytana-iadala.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Tą książkę mam zamiar przeczytać już od bardzo dawna - w końcu to Jane Austen!

    OdpowiedzUsuń
  5. Jane Austen jest wspaniałą autorką, a Rozważna i romantyczna to chyba jej najlepsza książka.
    ~Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń